29-11-08

Een eerlijke samenleving investeert in kinderen

Een eerlijke samenleving investeert in kinderen29/11/2008 - In een vrije tribune in De Morgen legt Frank Vandenbroucke uit waarom de nieuwe financiering van het onderwijs een belangrijk middel is om nog meer integratie en emancipatie mogelijk te maken.Precies vijftig jaar na het Schoolpact heeft Frank Vandenbroucke met de nieuwe financiering van het onderwijs de lat gelijk gelegd tussen de onderwijsnetten. “Dat heb ik gedaan omdat het erlijk is en onze samenleving er beter van wordt”, zegt Vandenbroucke daarover. “De nieuwe financiering bevestigt dat het vrij onderwijs in ons land geen ‘privaat onderwijs’ is los van en naast een ‘publieke’ sector, zoals andere landen dat wel kennen. Het maakt volwaardig deel uit van de publieke ruimte. Zo zijn we toe aan een nieuw pact tussen overheid en onderwijsnetten rond een gezamenlijke missie: elk kind en elke jongere eerlijke kansen geven in het onderwijs. Een missie voor een eerlijke samenleving.”Vandenbroucke wijst op de opvallende parallellen tussen de eerste schoolstrijd op het einde van de 19de eeuw, de periode van het schoolpact en de huidige periode.“Het zijn drie periodes van grote politieke en maatschappelijke turbulentie. Het zijn ook periodes waarin zich een fundamenteel integratievraagstuk stelde of stelt. De conflicten op het einde van de 19e eeuw gingen over de politieke integratie van de arbeidersklasse. In die periode werd het onderwijs gelanceerd als motor van sociale verandering. Vijftig jaar geleden eisten jongeren uit de lagere en de middenklasse toegang tot de politieke en maatschappelijke beslissingscentra. Ook in die periode bleek het onderwijs de motor van sociale verandering. Vandaag de dag in de instroom in het onderwijs geen probleem meer. Iedereen kan van het onderwijs genieten dat hij of zij wil. Maar met de uitstroom zijn er nog problemen. En ook nu kan onderwijs weer de motor van die sociale verandering zijn.”Vandenbroucke wijst er op dat die uitstroom verbeteren een grote uitdaging is voor sociaaldemocraten. “Uitgerekend in een tijdperk waarin het diploma dat mensen behalen de belangrijkste sleutel is tot maatschappelijk succes, bestaat een grote ongelijkheid in de kansen om een diploma te behalen. Het gaat over de vraag hoe sociale samenhang overeind blijft in een samenleving met een scherp beleefde kloof tussen mensen met relatief weinig scholing – ook autochtonen – en anderen.”Volgens Vandenbroucke is dit een complex vraagstuk, want het is bijna onmogelijk om te protesteren tegen een niet-behaald diploma. Zelfs al is dat zo belangrijk. Daarom wijst hij nog eens op het emancipatorische karakter van de nieuwe financiering .“Zo geven we groepen die het moeilijk hebben de mogelijkheden en de kansen om zichzelf te emanciperen. Het Engels heeft daar een mooi woord voor, empowerment: mensen helpen om zichzelf vooruit te helpen in het leven. Sociaaldemocraten zorgen ervoor dat die mogelijkheden ècht aanwezig zijn. Een eerlijke samenleving is gebaseerd op ‘wederkerigheid’: in ruil voor geboden mogelijkheden wordt ook aspiratie en inspanning verwacht”, besluit Vandenbroucke.

20:48 Gepost door Hendrik Van Walleghem in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.